Compassietraining (MBCL)

Voor wie

Deze training is geschikt voor iedereen die een basistraining (MBSR of MBCT) heeft gedaan. Voor deze training is opmerkzaamheid de basis, van waaruit we onze beoefening verder gaan verdiepen.
Wanneer zou een compassietraining iets voor je kunnen zijn?
Bijvoorbeeld:

  • Je hebt gemerkt dat je baat hebt bij mindfulnessoefeningen, maar vindt het lastig om deze te integreren in je dagelijks leven
  • Je vindt het lastig om een gezond evenwicht te vinden tussen het zorgen voor anderen en zorgen voor jezelf
  • Je bent belast door bepaalde levensomstandigheden – bijvoorbeeld vanwege lichamelijke of psychische gezondheid, je familie, relaties of sociale situaties
  • Je hebt last van hardnekkige patronen – bijvoorbeeld zelfkritiek, jezelf terugtrekken of jezelf overvragen door over je grenzen te gaan
  • Je wilt je beoefening verder verdiepen met oefeningen in vriendelijkheid en compassie, die bijdragen aan zowel je eigen welzijn als die van anderen
  • Je bent nieuwsgierig naar wat compassie jou als aanvulling op de basistraining kan brengen in je leven

Wat is compassie en wat houdt de training in?

Wanneer we opmerkzaamheid beoefenen leren we om bewust aanwezig te zijn bij het leven zoals het zich van moment tot moment aan ons voordoet. Maar hoe gaan we om met momenten die extra moeilijk en pijnlijk voor ons zijn? Dat is een uitdaging waar we allemaal voor komen te staan. We krijgen allemaal vroeg of laat te maken met tegenslag, verlies van dierbaren, ziekte en ouder worden.

Door het beoefenen van compassie ontwikkel je aan de ene kant een gevoeligheid voor pijn en lijden, zowel bij jezelf als anderen. Onder lijden verstaan we allerlei soorten ongemak, groot en klein. Aan de andere kant ontwikkel je de bereidheid en moed om er wat aan te doen. Compassie is niet in dienst staan van anderen en jezelf verwaarlozen. Compassie is ook niet dat je zwelgt in zelfmedelijden. Het is de weg ontdekken hoe zorg voor jezelf en zorg voor anderen hand in hand kunnen gaan.

Elk mens beschikt over het vermogen tot compassie, maar niet altijd heeft dit vermogen de kans gekregen tot bloei te komen. Gelukkig kan compassie door oefening groeien en dat is precies wat de compassietraining wil bieden.

Programma

De compassietraining bestaat, net als de basistraining uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur, plus een oefendag. Iedere bijeenkomst heeft een eigen thema, waar aandacht aan besteedt wordt. Daarnaast zijn er in de training, in vergelijking met de basistraining, meer oefeningen en ook meer kortere oefeningen.

In de compassietraining wordt veel gebruik gemaakt van het voorstellingsvermogen. Dit vermogen zit in het nieuwste deel van ons brein en gebruiken we meestal om ons in te denken hoe situaties kunnen lopen wanneer we ergens spanning voor ervaren. Denk hierbij aan een moeilijk gesprek, een lastige situatie op je werk, een familiefeestje waar je tegenop ziet… We zien allerlei beren op de weg en maken ons druk, terwijl dit achteraf lang niet altijd nodig was. Bij de compassietraining gaan we het voorstellingsvermogen vóór ons gebruiken door ons dingen voor te stellen die juist ondersteunend kunnen werken.

Achtergrond van de training

De afkorting MBCL staat voor Mindfulness Based Compassionate Living. De training is ontwikkeld door Erik van den Brink en Frits Koster en wordt sinds 2012 gegeven.

MBCL is gebaseerd op een seculiere, wetenschappelijk gefundeerde visie op het belang van (zelf)compassie voor onze gezondheid en ons welzijn – fysiek, emotioneel en relationeel. Aanvankelijk werd MBCL in de geestelijke gezondheidszorg ontwikkeld en aangeboden aan cliënten met uiteenlopende problematiek. Al gauw bleek ook de waarde voor hulpverleners zelf.

Inmiddels blijken de toepassingsmogelijkheden van MBCL veel breder, niet alleen in de gezondheidszorg, maar ook in het onderwijs, op de werkvloer, in management en geestelijke verzorging – overal waar mensen wegen zoeken om stress, pijn en lijden te verlichten en te voorkomen, en gezonder en gelukkiger te leven.