Basistraining mindfulness (MBSR)

Voor wie

Deze training is geschikt voor iedereen. Iedere volwassene, met of zonder klachten of problemen is welkom en kan ervan profiteren.
Bijvoorbeeld:

  • Je bent nieuwsgierig naar wat mindfulness jou kan brengen in je leven
  • Je wilt bewuster leven, meer genieten van het leven
  • Je zorgt goed voor anderen, maar vergeet hierbij jezelf
  • Je legt de lat hoog voor jezelf / je bent perfectionistisch
  • Je voelt je soms geleefd
  • Je slaapt niet makkelijk in en/of of door
  • Je hebt een kort lontje
  • Je piekert
  • Je hebt vaak het gevoel dat je er niet echt ‘bij’ bent omdat je in gedachten verzonken bent
Programma

In de mindfulnesstraining leer je door te doen. Het is een praktische training voor het ontwikkelen van mindfulness als vaardigheid. Hij bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur, plus een oefendag. Mindfulness is een echte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. De training beslaat 8 weken: een periode die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten. Tijdens de bijeenkomsten worden mindfulnessoefeningen gedaan en er komen op een praktische manier theoretische aspecten aan bod. Thuis oefenen is ook een belangrijk onderdeel van de training. Het is van belang dat je hier iedere dag tijd voor vrij maakt, zodat je je opmerkzaamheid kan ontwikkelen. Ook is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Door heel precies naar je ervaringen te kijken wordt de opmerkzaamheid verscherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

De mindfulnessoefeningen zijn op oosterse benaderingen, zoals meditatie en yoga gebaseerd. Zo maken zitmeditatie, een liggende aandachtsoefening en mindful bewegen deel uit van het programma. De oefeningen worden nabesproken. Dit is van belang omdat je door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar je obstakels ervaart, het inzicht ontwikkelt in hoe je met jezelf omgaat. Je leert op een nieuwe manier omgaan met oude patronen.

De training geeft ook uitleg van de thema’s en werkzame principes van mindfulness, één van de oorzaken van het kwijtraken van onze natuurlijke mindfulness, zoals stress, emotionele last of piekeren. In de training leer je een andere manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten.

Iedere bijeenkomst heeft een eigen thema, zoals: de automatische piloot herkennen, een andere basishouding, stress en stressreacties bewust beantwoorden, communicatie met aandacht. En in de training kijk je hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, ook na afloop.

Achtergrond van de training

De afkorting MBSR staat voor Mindfulness Based Stress Reduction. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft deze training ontwikkeld, door een combinatie te maken met de mindfulness uit het Oosten en de psychologische inzichten van het Westen. Hij heeft dit samengebracht in een 8 weekse training, die nu al meer dan 35 jaar bestaat en door vele wetenschappelijke onderzoeken bewezen effectief is gebleken. Voor één van de meer leesbare artikelen, in het Nederlands, verwijs ik je naar het onderdeel over wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek laat zien dat mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert.

‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,’ Jon Kabat-Zinn.