Recensies

Hieronder kun je ervaringen van andere deelnemers lezen. Erg waardevol! Ik ben enorm dankbaar dat deze deelnemers hun persoonlijke ervaringen willen delen, om mogelijk toekomstige deelnemers nog meer een beeld te geven van de training.

Angela (basistraining mindfulness, 2020)
“Al een langere tijd was ik aan het twijfelen of een Mindfulnesstraining iets voor mij zou zijn… altijd dat ‘moeten’, dat zag ik graag anders… maar is zo’n cursus niet te zweverig voor mij?
Totdat ik een voorbereidend gesprek met Ilona had, lekker nuchter en met twee voeten op de grond. Wat was het een prettige cursus, de eerste oefeningen waren even wennen. Maar er werd telkens een goede uitleg gegeven waar de oefeningen voor dienen. En daardoor werd het vooral praktisch goed toepasbaar.
Wat ben ik blij dat ik deze stap gezet heb!”


Anouk (basistraining mindfulness, 2020)
“Geïnteresseerde,
De mindfulness training bij Ilona was verhelderd en een hele bijzondere ervaring. Door de jaren heen heb ik allerlei trainingen en cursussen gevolgd en ben ik altijd nieuwsgierig geweest naar een mindfulness training. Deze training was een kado voor- en aan mezelf en ik ga het met kleine manieren verweven in mijn dagelijkse leven.
Uit de training heb ik handvaten gehaald waardoor ik rust in mijn lijf, geest en leven kan krijgen. Fijne oefeningen waar door je energie kan bij tanken. Ilona geeft hele duidelijke instructies en de training is erg boeiend. De stiltedag was een hele waardevolle ervaring die zeker voor herhaling vatbaar is.
Ik kan iedereen deze training aanraden, in welke periode van je leven dan ook. Ik kijk uit naar een terugkomavond of een stiltedag om weer een kadootje aan mezelf te gunnen:
)
Iedereen die dit gaat doen wens ik succes. Haal er mooie dingen uit voor jezelf.”

Anouk

Ina (basistraining mindfulness, 2020)
“Ik heb de basistraining Mindfulness gedaan. Ik had me aangemeld omdat ik regelmatig ‘gek van mijzelf’ werd n.a.v. een auto ongeval. Ik heb whiplash gerelateerde klachten en kon geen rust meer vinden in mijn hoofd.
Door regelmatig de mindfulness oefeningen te doen heb ik meer rust in mijn hoofd, ben meer ontspannen, slaap beter en geniet weer van de dagelijkse dingen die het leven mooi maken!
Ilona bedankt!!”


Miranda (basistraining mindfulness, 2019)
“Ik heb mij opgegeven voor de cursus Mindfulness omdat ik steeds vaker het gevoel had dat ik erg druk was met allerlei dingen en aan het eind van de dag soms dacht: “wat heb ik eigenlijk allemaal gedaan”. Ik deed veel op de automatische piloot en wou dit graag stoppen. Ook mijn gedachten konden soms maar door malen en steeds weer over hetzelfde door piekeren. Door de Mindfulness heb ik geleerd om spanning en stressvolle situaties eerder op te merken, ook in mijn lijf. Het lukt me nu om hierbij stil te staan en bewuste keuzes te maken. Ik voel me stukken meer ontspannen. Heel fijn! Ik vond de manier waarop Ilona de cursus gaf ook erg prettig en relaxed. Echt jammer dat het gestopt is, Ilona super bedankt! “


Marga (basistraining mindfulness 2019)
“De reden dat ik deelnam aan deze training was dat ik totaal geen plezier meer had in mijn werk en totaal “opgebrand” was. Ik voelde me gestrest en opgejaagd. Ik was mezelf niet meer. Mijn intentie was, niet meer over mijn grenzen te gaan en lichaamssignalen serieus te nemen.
D.m.v. deze training met bijbehorende huiswerkopdrachten ben ik me bewust geworden van de hoeveelheid gedachten (monkey mind) die me dagelijks afleiden en hoe weinig tijd ik voor mezelf uittrok. Erg veel handelingen gingen via de “automatische piloot”.
Ik heb geleerd meer aandacht te besteden aan het hier en nu en op z’n tijd ademruimte in te passen, kortom langzamer te gaan leven, te genieten van het moment en hoe om te gaan met stressvolle situaties. De stilte dag vond ik een heel bijzondere ervaring. Een hele dag helemaal voor jezelf!
Ik zie mindfulness niet als een therapie maar als een vaardigheid die je d.m.v. de training en de huiswerkopdrachten leert te ontwikkelen. In deze drukke maatschappij heeft dit -mijns inziens- voor iedereen toegevoegde waarde.
Ilona geeft de training met erg veel warmte, passie en humor. De sfeer was heel prettig en open.”


Gerdien (basistraining mindfulness, 2019)
“Ik heb met heel veel plezier de mindfulnesstraining bij Ilona gevolgd. En wat heeft het me veel opgeleverd!
Voorheen stond ik altijd “aan”, was ik erg hard voor mezelf, ging ik altijd maar door en zat ik vol negatieve gedachten met als gevolg dat ik ziek thuis kwam te zitten met klachten van overspannenheid. Tijdens de 8-weekse training leerde ik me te concentreren en me te richten op mezelf, mijn lichaam en mijn geest. Er kwam rust, bewustwording en ik werd opmerkzaam wat mijn lichaam me vertelde en welke negatieve gedachten ik had. Ik leerde dat gedachten geen feiten zijn, dat er ook een “zijns” modus is, dat ik bewuste keuzes kon maken en ik leerde mediteren. De mindfulness principes pas ik nu ook toe op mijn eetpatroon met als gevolg dat ik al een aantal kilo’s kwijt ben.
Kortom, de training is zeer waardevol voor mij geweest!”

Gerdien

Iris (basistraining mindfulness, 2019)
“Nieuwsgierig, dat was ik! Wat zou de mindfulness mij opleveren? Veel, kan ik nu zeggen! Meer in het moment kunnen leven en het vergroten van mijn bewustzijn richting mijn lichaam, gedachten en gevoelens. Dit zijn de twee belangrijkste punten voor mij. Ik kan nu sneller opmerken wanneer gedachten er met mij vandoor gaan, waardoor ik er nu voor kan kiezen om mijn aandacht weer te richten op dat wat ik belangrijk vind. Daarnaast signaleer ik sneller mijn gevoelens, gedachten en oplopende spanning, waardoor ik bewuster keuzes kan maken en dingen me minder sneller overkomen.
Voorafgaand aan de training vertelde Ilona dat we doormiddel van verschillende oefeningen en meditaties onze “aandachtsspier” zouden gaan trainen. “Heerlijk, even tijd voor mezelf om te ontspannen’, dacht ik. Sjonge, viel me dat even tegen! Ik ontdekte dat mijn brein snel afgeleid is en mijn gedachten er met mij vandoor gaan. Ik vond het intensief om telkens mijn aandacht weer te richten op de opdracht. Niet makkelijk, maar het heeft wel het gewenste effect gehad. Ik signaleer veel sneller wanneer ik afgeleid raak, waardoor ik me aandacht weer kan richten op dingen die écht belangrijk zijn. Je geluk halen uit de kleine dingen van het leven. Een cliché, maar voor mij wel echt waar.
Ook schrijf ik dat ik mijn bewustzijn richting mijn lichaam, gedachten en gevoelens vergroot heb. Spijt hebben van een uitspraak richting mijn man, kinderen, vriendinnen collega’s etc., iets toezeggen, waar ik achteraf spijt van had. Ja, dat overkwam mij. Door verschillende oefeningen tijdens de mindfulness training ben ik meer in verbinding gaan staan met mijn lichaam, gevoelens en gedachten. Heel fijn, want hierdoor kan ik bewuster keuzes maken zoals; een lelijke opmerking niet maken als ik boos ben op mijn man en kinderen, tijd nemen om na te denken voordat ik een keuze maak, er voor kiezen op bepaalde emoties te verdragen etc. Hierdoor ervaar ik meer grip op mijn leven, kan ik situaties waar ik me naar over voel voorkomen en dat voelt prettig.
Zo kan ik nog meer ervaringen delen, maar gun ik het iedereen om dit zelf te gaan ontdekken. Ik mag terug kijken op een waardevolle training en ben er van overtuigd dat iedereen er iets voor zichzelf uit kan halen mits je hiervoor openstaat.”

Iris en haar kinderen

Marion (mindful opvoeden, 2019)
“Ik heb me aangemeld voor de cursus mindful opvoeden, omdat ik merkte dat mijn lontje korter was geworden. Niet alleen naar mijn kinderen, maar ook naar mijzelf.
Door de cursus heb ik een stap gemaakt in het bewust leren luisteren naar mijn lijf en herkennen van signalen. Daarnaast heb ik me door de cursus gerealiseerd meer compassie voor mezelf te mogen hebben en minder streng te zijn.
Ilona is een super fijne mindfulness coach. Heel open en met beide benen op de grond.
Een cursus mindfulness is echt een aanrader en bij Ilona zit je zeker goed!”


Janneke (basistraining mindfulness, 2019)
“Ik heb in het verleden vaak gedacht: ‘wat zou het fijn zijn om een aan/uit knop aan mijn hoofd te hebben. Gedachten die de overhand nemen, en op de automatische piloot maar door en doorgaan. Maar door de mindfulness oefeningen voelt het wél alsof ik mijn ‘harde schijf’ kan defragmenteren! Ik heb ruimte in mijn hoofd en dingen herontdekt waarvan ik niet meer wist dat het er zat!”


Jacqueline (mindful opvoeden, 2019)
“Ik merkte dat ik steeds vaker een kort lontje had. Dit afreageerde op mijn thuisfront. Ik was altijd maar druk, vooral in mijn hoofd. Voor iedereen alles willen regelen, ontzorgen en goed willen doen. Hierdoor cijferde ik mezelf weg. Op zich niet erg, maar de balans was ver te zoeken. In het verleden had ik al eens een cursus gedaan, maar ik was weer in de automatische piloot geraakt. Toen kwam de training mindfulness van Ilona op mijn pad. Ilona is een leuke, vriendelijke vrouw met een nuchtere kijk op het leven. Ze geeft veel tips, hoe je diverse oefeningen in het dagelijkse leven toe kunt passen. Voor iedereen is er wel iets. Door deze aangeboden oefeningen met aandacht te doen, heb ik geleerd om beter naar mijn lichaam en gevoel te luisteren, negatieve aannames/gedachten los te laten en vaker een “pauze” in te lassen, waardoor ik weer tot mezelf kom. Het heeft mij bewuster gemaakt, waardoor ik meer rust ervaar en meer geniet van allerlei kleine dingen in het leven. Kortom: een echte aanrader!”