Recensies

Hieronder kun je ervaringen van andere deelnemers lezen. Erg waardevol! Ik ben enorm dankbaar dat deze deelnemers hun persoonlijke ervaringen willen delen, om mogelijk toekomstige deelnemers nog meer een beeld te geven van wat een training je kan brengen.

Jeanet (compassietraining, 2022)
“De 8 weken compassietraining zijn voor mij omgevlogen. Wat heb ik veel geleerd in deze weken van Ilona maar vooral van mijzelf …zo bijzonder en speciaal …ik had het voor geen goud willen missen. Deze training deed mij vooral denken aan het nummer van Coldplay – Fix you. En zo voelt het voor mij ook … kan verder met mijn weg om mezelf weer terug te vinden en deze training heeft mij daarbij zo mooi geholpen.    

Deze waardevolle compassietraining gaat veel dieper dan de basistraining en voelt als een zaadje dat geplant is wat verder uit gaat groeien…… Door deze training leef ik nu weer meer vanuit mijn hart en gevoel en niet meer alleen vanuit mijn hoofd. Kan door de verschillende oefeningen mijn gevoelens en emoties beter accepteren, verzachten en vooral (gedoseerd) toelaten. De begeleiding van Ilona vond ik erg professioneel, warm en betrokken. Heb handvatten van haar gekregen zoals bijvoorbeeld het doseren van de oefeningen “neem niet gelijk de grootste steen maar begin met een klein steentje/kiezeltje” en dat is iets waarmee ik verder kan. Ook hadden we een fijne groep. Mooi om te zien hoe we elkaar respecteren, open en eerlijk met elkaar omgaan. Bijzonder hoe snel je met elkaar vertrouwd raakt. Ik sluit zeker aan bij de komende oefenavonden en verdiepingsdagen.”


Bianca (compassietraining, 2022)
“Heerlijk de compassietraining als vervolg op de mindful based stress reduction training. Een training echt voor mezelf. Aandacht en liefde voor mezelf, mildheid naar mezelf en anderen stonden centraal in de training. Door zowel de uitleg, de oefeningen alsook de informele gedeeltes tussen de deelnemers maar zeker ook samen met Ilona voelde ik me al snel op mijn gemak om me kwetsbaar te kunnen voelen, maar dit ook te durven delen. Het heeft me nu al opgeleverd dat ik minder pieker, mijn gevoelens en gedachten beter begrijp en het lukt ook al regelmatig om hierin de oefeningen toe te passen om ook echt daadwerkelijk met meer mildheid naar mezelf en anderen te kijken en voelen.
Ilona, je bent een prachtmens in hoe je mensen helpt weer terug te kunnen naar je eigen basis. Dank je wel voor deze waardevolle leerzame reis de afgelopen maanden!”


Gerdien (compassietraining, 2022)
“Ik heb de compassietraining gevolgd bij Ilona, als aanvulling op de basistraining mindfulness. Tijdens deze training heb ik geleerd hoe ik mezelf en anderen met compassie kan zien en met mildheid kan benaderen. De training gaf veel inzichten over mezelf; hoe het jaagsysteem bij mij erg op de voorgrond staat. Door de gerichte oefeningen heb ik geleerd hier anders mee om te gaan. Het was erg prettig om alles met de medecursisten te kunnen delen op basis van vertrouwen en verbondenheid. De begeleiding van Ilona was weer top; ze vult de lessen aan met voorbeelden of eigen ervaringen. Ik kom graag terug op oefenavonden- en dagen. Dankjewel Ilona!”


Sander (basistraining, 2022)
“Het volgen van de basis mindfulnesstraining is voor mij een fijne ervaring geweest. De veilige en vertrouwde setting maakte dat ik me echt kon overgeven aan de training. Het materiaal dat de training met zich meebracht is goed te volgen. De trainingsbijeenkomsten zijn laagdrempelig, gezellig en goed ingedeeld. Ilona zorgt voor een fijne sfeer en hetgeen wat er op een training bovenkomt mag er dan ook echt zijn. Ik kijk met een fijn gevoel terug op de ervaringen van deze training en wat het mij heeft opgebracht.” 


Gerdieneke (ouder-kind training, 2022)
“Begin dit jaar zochten wij contact met Ilona voor een training binnen ons gezin. Onze zoon heeft vanwege autisme vaak moeite om prikkels te verwerken en rust in te bouwen in zijn denken en handelen. Met deze intensieve training zijn we aan de slag gegaan om woorden te geven aan zijn knelpunten en hebben we tools om die rust in te bouwen. Door het gezin te betrekken bij zijn yoga en rustmeditaties was het niet alleen meer zijn ontwikkeling maar die van ons samen. Ilona brengt rust, kan goed aanvoelen wat er nodig is en maakt een passend plan op maat en hebben het als fijne momenten samen ervaren.”


Luka (basistraining mindfulness, 2022)
“Ik heb bij Ilona de MBSR training gevolgd. De training heeft me veel gebracht zoals rust, bewustwording en beter naar de signalen van mijn lijf luisteren. Mindfulness is nu een onderdeel van mijn leefstijl geworden. Wat voor mij heel helpend was is de betrokkenheid, tijd en aandacht die Ilona besteed aan de deelnemers. Zowel tijdens de bijeenkomsten als tussendoor. Voor vragen kan je altijd contact opnemen wat bijdraagt aan het inbedden in het dagelijks leven. De stem van Ilona is heel prettig om naar te luisteren wat de oefeningen extra ontspannend maakt. Ik zou iedereen de training aanraden en zeker om deze bij Ilona te volgen. De sfeer was vertrouwd, veilig en gezellig!”

Luka

Carmen (basistraining mindfulness, 2022)
“Deze week kreeg ik onverwachts een kaartje. Nieuwsgierig opende ik de kaart, deze kaart bleek van mezelf te zijn. Verrast las ik de mooie woorden die ik aan mezelf heb geschreven. 3 maanden geleden bij de laatste mindfulness avond heb ik deze kaart aan mezelf gestuurd. Positief kijk ik terug naar de basistraining Mindfulness die ik bij Ilona gevolgd heb. Het was een intensieve, confronterende, maar vooral een fantastische training waar ik de rest van mijn leven baat bij ga hebben. Door herhaling, veel praten met mede-cursisten en de open en vriendelijke houding van Ilona, heb ik mij de basis van Mindfulness eigen gemaakt. Ilona stond elke dag voor me klaar, even een kort app contact of een ingesproken whatsapp bericht (wanneer ik dat nodig had). Ze heeft me keer op keer nieuwe inzichten gegeven. De oefendag was de kers op de taart, mindfulness past bij mij en mijn ‘drukke’ leven. Ik sta veel meer stil bij de kleine dingen in het leven, mijn opmerkzaamheid is gedurende de cursus steeds beter geworden. Ik zorg beter voor mezelf en daardoor voel ik steeds meer ontspanning. Ik kan weer genieten, vooral van de kleine dingen, die ik voor de cursus niet eens opmerkte. Ik ben zeker van plan om in de toekomst deel te nemen aan de verdiepingsdagen die door Ilona zijn georganiseerd. Want nu 3 maanden later, merk ik hoe belangrijk herhaling is.”  


Sandra (basistraining mindfulness, 2022)
“Het volgen van de Mindfulness training bij Ilona is voor mij een bijzondere ervaring geweest. Door de training voel ik meer rust in het dagelijks leven, kan ik makkelijker prioriteiten stellen door bewuste keuzes te maken en voel ik me meer in balans. Ilona zorgde voor een fijne sfeer in de groep dankzij haar open, spontane en haar heerlijk nuchtere houding. De oefeningen, het bij elkaar komen in de groep en de retraite-dag vulden elkaar goed aan. Ik zou het bij iedereen aanraden om de training bij Ilona te gaan doen!”


M. (basistraining mindfulness, 2022)
“De MBSR training was voor mij een eye opener. We leerden met een frisse blik, zonder oordeel en vriendelijk naar dingen te kijken. Dat leerden we d.m.v. oefeningen en gesprekken. De oefeningen die we tijdens de trainingsavonden deden, gingen we thuis herhalen. Dat was echt nodig om het je eigen te maken. Het was prettig dat we de ervaringen met elkaar konden delen tijdens de trainingsavonden. Ilona gaf daar veel ruimte voor. Ze zorgde voor een ontspannen en veilige sfeer, waardoor iedereen zich open durfde te stellen. Ik ben blij dat ik deze training heb gevolgd met de fijne begeleiding van Ilona.”


Saskia (basistraining mindfulness, 2022)
“Ik ben de mindfulness training bij Ilona gestart om meer te kunnen ontspannen en rustiger in mijn hoofd te worden. De opbouw van de training is heel fijn. De oefeningen worden rustig uitgelegd en er wordt de tijd genomen om je ervaringen te delen. De training heb ik dan ook als erg leuk en leerzaam ervaren. Ik merk dat ik meer kan ontspannen, meer tijd voor mijzelf neem en rustiger in het hoofd ben.” 


M. (basistraining mindfulness, 2022)
“Midden in een voor mij moeilijke periode, precies op het juiste moment, stelde Ilona voor om mee te doen met de MBSR training. De training heeft mij veel rust gegeven en precies de juiste handvatten om mij te helpen bij mijn herstel. Ilona had vooraf heel duidelijk aangegeven dat je er wel zelf ook tijd en moeite in moet steken. Dit is helemaal geen moeite maar het is juist erg fijn om de oefeningen te doen en al snel kwam ik erachter dat ik niet eens meer zonder zou willen. Tijdens de training is er veel begrip voor elkaar en wordt er ook veel naar elkaar geluisterd. Je hoeft niets te delen wat je niet wilt en kunt daarin precies doen wat voor jezelf goed voelt. Ondanks dat trainingen in groepsverband mij totaal niet aanspraken was het juist heel prettig om ook naar ervaringen van andere deelnemers te kunnen luisteren. Hier leer je ook enorm veel van. Ilona geeft alle rust en ruimte voor iedere deelnemer om ervaringen te delen en zorgt ervoor dat je je heel snel op je gemak voelt. Ook de mooie, nette praktijkruimte straalt veel rust uit en met allerlei kussentjes en matjes is het erg comfortabel om te training te volgen. Na de training is het heerlijk ontspannen thuiskomen en krijg je zin om de mindfulness oefeningen toe te gaan passen in je dagelijkse leven. De 8 weken zijn voorbij gevlogen en ik vind het jammer dat deze weken al voorbij zijn.”


Robert (basistraining mindfulness, 2021)
“Deze mindfulnesstraining vond ik nuttig en leerzaam. Ilona leert je op een nuchtere manier kennis maken met het trainen van aandacht en omgaan met stress/ tegenslagen. Zowel de trainingsavonden als het lesmateriaal zijn laagdrempelig maar ook uitdagend. Het heeft mij veel gebracht!” 


K. (basistraining mindfulness, 2021)
“In de periode van mei tot juli 2021 heb ik de mindfulness cursus (MBSR-IT) bij Ilona gevolgd. Een paar jaar geleden heb ik de cursus mindful opvoeden bij haar gevolgd. Ilona is in staat om een veilige en vertrouwde omgeving te creëren, door zoals haar praktijknaam aangeeft, door “Gewoonzijn”. Door haar nuchtere blik, werd het voor mij ook gewoon/ normaal gemaakt om deze cursus te gaan volgen. Doordat de groep klein was, was het voor mij prettig om de persoonlijke ervaringen van de oefeningen met elkaar te delen en herkenning in de moeite om de oefeningen te doen. Hoe snel je weer terug valt in je patronen. Want die leer je wel kennen in deze training. Er anders mee omgaan/ naar kijken. Een blikopener was het thema: “gedachten zijn geen feiten”. Door veel te oefenen met de mindfulness oefeningen werd ik mij bewust van de automatische gedachten/ oordelen. De training heeft mij meer rust gebracht, minder stress, door bewust tijd te nemen, om keuzes te maken. En wanneer dit even niet meer lukt, want dat is ook heel ‘gewoon’. Probeer ik klein te kijken/ luisteren/ voelen van dit moment of zet ik de ingesproken mindfulness oefening  door Ilona er weer op. Om even ‘gewoon’ terug te gaan naar mijzelf/ dit moment.”


Elisa (basistraining mindfulness, 2021)
“Vaak had ik op de site gekeken, maar vorig jaar toch de stap genomen om een mindfulnesstraining te volgen. Erg blij dat ik deze stap genomen heb, want ik heb er nog steeds heel veel baat bij. Het is heel goed toe te passen in het dagelijks leven, af en toe pak ik nog eens de map erbij en krijg ik weer nieuwe inzichten.
De cursus is laagdrempelig, niet zweverig, en er is een nuchtere aanpak, dit sprak mij erg aan. Ik heb er veel rust door gekregen, ik merk signalen eerder op, zodat ik zelf een bewuste keuze kan maken. Ik raad de cursus daarom zeker aan.”


Angela (basistraining mindfulness, 2020)
“Al een langere tijd was ik aan het twijfelen of een Mindfulnesstraining iets voor mij zou zijn… altijd dat ‘moeten’, dat zag ik graag anders… maar is zo’n cursus niet te zweverig voor mij?
Totdat ik een voorbereidend gesprek met Ilona had, lekker nuchter en met twee voeten op de grond. Wat was het een prettige cursus, de eerste oefeningen waren even wennen. Maar er werd telkens een goede uitleg gegeven waar de oefeningen voor dienen. En daardoor werd het vooral praktisch goed toepasbaar.
Wat ben ik blij dat ik deze stap gezet heb!”


Anouk (basistraining mindfulness, 2020)
“Geïnteresseerde,
De mindfulness training bij Ilona was verhelderd en een hele bijzondere ervaring. Door de jaren heen heb ik allerlei trainingen en cursussen gevolgd en ben ik altijd nieuwsgierig geweest naar een mindfulness training. Deze training was een kado voor- en aan mezelf en ik ga het met kleine manieren verweven in mijn dagelijkse leven.
Uit de training heb ik handvaten gehaald waardoor ik rust in mijn lijf, geest en leven kan krijgen. Fijne oefeningen waar door je energie kan bij tanken. Ilona geeft hele duidelijke instructies en de training is erg boeiend. De stiltedag was een hele waardevolle ervaring die zeker voor herhaling vatbaar is.
Ik kan iedereen deze training aanraden, in welke periode van je leven dan ook. Ik kijk uit naar een terugkomavond of een stiltedag om weer een kadootje aan mezelf te gunnen:
)
Iedereen die dit gaat doen wens ik succes. Haal er mooie dingen uit voor jezelf.”

Anouk

Ina (basistraining mindfulness, 2020)
“Ik heb de basistraining Mindfulness gedaan. Ik had me aangemeld omdat ik regelmatig ‘gek van mijzelf’ werd n.a.v. een auto ongeval. Ik heb whiplash gerelateerde klachten en kon geen rust meer vinden in mijn hoofd.
Door regelmatig de mindfulness oefeningen te doen heb ik meer rust in mijn hoofd, ben meer ontspannen, slaap beter en geniet weer van de dagelijkse dingen die het leven mooi maken!
Ilona bedankt!!”


Miranda (basistraining mindfulness, 2019)
“Ik heb mij opgegeven voor de cursus Mindfulness omdat ik steeds vaker het gevoel had dat ik erg druk was met allerlei dingen en aan het eind van de dag soms dacht: “wat heb ik eigenlijk allemaal gedaan”. Ik deed veel op de automatische piloot en wou dit graag stoppen. Ook mijn gedachten konden soms maar door malen en steeds weer over hetzelfde door piekeren. Door de Mindfulness heb ik geleerd om spanning en stressvolle situaties eerder op te merken, ook in mijn lijf. Het lukt me nu om hierbij stil te staan en bewuste keuzes te maken. Ik voel me stukken meer ontspannen. Heel fijn! Ik vond de manier waarop Ilona de cursus gaf ook erg prettig en relaxed. Echt jammer dat het gestopt is, Ilona super bedankt! “


Marga (basistraining mindfulness 2019)
“De reden dat ik deelnam aan deze training was dat ik totaal geen plezier meer had in mijn werk en totaal “opgebrand” was. Ik voelde me gestrest en opgejaagd. Ik was mezelf niet meer. Mijn intentie was, niet meer over mijn grenzen te gaan en lichaamssignalen serieus te nemen.
D.m.v. deze training met bijbehorende huiswerkopdrachten ben ik me bewust geworden van de hoeveelheid gedachten (monkey mind) die me dagelijks afleiden en hoe weinig tijd ik voor mezelf uittrok. Erg veel handelingen gingen via de “automatische piloot”.
Ik heb geleerd meer aandacht te besteden aan het hier en nu en op z’n tijd ademruimte in te passen, kortom langzamer te gaan leven, te genieten van het moment en hoe om te gaan met stressvolle situaties. De stilte dag vond ik een heel bijzondere ervaring. Een hele dag helemaal voor jezelf!
Ik zie mindfulness niet als een therapie maar als een vaardigheid die je d.m.v. de training en de huiswerkopdrachten leert te ontwikkelen. In deze drukke maatschappij heeft dit -mijns inziens- voor iedereen toegevoegde waarde.
Ilona geeft de training met erg veel warmte, passie en humor. De sfeer was heel prettig en open.”


Gerdien (basistraining mindfulness, 2019)
“Ik heb met heel veel plezier de mindfulnesstraining bij Ilona gevolgd. En wat heeft het me veel opgeleverd!
Voorheen stond ik altijd “aan”, was ik erg hard voor mezelf, ging ik altijd maar door en zat ik vol negatieve gedachten met als gevolg dat ik ziek thuis kwam te zitten met klachten van overspannenheid. Tijdens de 8-weekse training leerde ik me te concentreren en me te richten op mezelf, mijn lichaam en mijn geest. Er kwam rust, bewustwording en ik werd opmerkzaam wat mijn lichaam me vertelde en welke negatieve gedachten ik had. Ik leerde dat gedachten geen feiten zijn, dat er ook een “zijns” modus is, dat ik bewuste keuzes kon maken en ik leerde mediteren. De mindfulness principes pas ik nu ook toe op mijn eetpatroon met als gevolg dat ik al een aantal kilo’s kwijt ben.
Kortom, de training is zeer waardevol voor mij geweest!”

Gerdien

Iris (basistraining mindfulness, 2019)
“Nieuwsgierig, dat was ik! Wat zou de mindfulness mij opleveren? Veel, kan ik nu zeggen! Meer in het moment kunnen leven en het vergroten van mijn bewustzijn richting mijn lichaam, gedachten en gevoelens. Dit zijn de twee belangrijkste punten voor mij. Ik kan nu sneller opmerken wanneer gedachten er met mij vandoor gaan, waardoor ik er nu voor kan kiezen om mijn aandacht weer te richten op dat wat ik belangrijk vind. Daarnaast signaleer ik sneller mijn gevoelens, gedachten en oplopende spanning, waardoor ik bewuster keuzes kan maken en dingen me minder sneller overkomen.
Voorafgaand aan de training vertelde Ilona dat we doormiddel van verschillende oefeningen en meditaties onze “aandachtsspier” zouden gaan trainen. “Heerlijk, even tijd voor mezelf om te ontspannen’, dacht ik. Sjonge, viel me dat even tegen! Ik ontdekte dat mijn brein snel afgeleid is en mijn gedachten er met mij vandoor gaan. Ik vond het intensief om telkens mijn aandacht weer te richten op de opdracht. Niet makkelijk, maar het heeft wel het gewenste effect gehad. Ik signaleer veel sneller wanneer ik afgeleid raak, waardoor ik me aandacht weer kan richten op dingen die écht belangrijk zijn. Je geluk halen uit de kleine dingen van het leven. Een cliché, maar voor mij wel echt waar.
Ook schrijf ik dat ik mijn bewustzijn richting mijn lichaam, gedachten en gevoelens vergroot heb. Spijt hebben van een uitspraak richting mijn man, kinderen, vriendinnen collega’s etc., iets toezeggen, waar ik achteraf spijt van had. Ja, dat overkwam mij. Door verschillende oefeningen tijdens de mindfulness training ben ik meer in verbinding gaan staan met mijn lichaam, gevoelens en gedachten. Heel fijn, want hierdoor kan ik bewuster keuzes maken zoals; een lelijke opmerking niet maken als ik boos ben op mijn man en kinderen, tijd nemen om na te denken voordat ik een keuze maak, er voor kiezen op bepaalde emoties te verdragen etc. Hierdoor ervaar ik meer grip op mijn leven, kan ik situaties waar ik me naar over voel voorkomen en dat voelt prettig.
Zo kan ik nog meer ervaringen delen, maar gun ik het iedereen om dit zelf te gaan ontdekken. Ik mag terug kijken op een waardevolle training en ben er van overtuigd dat iedereen er iets voor zichzelf uit kan halen mits je hiervoor openstaat.”

Iris en haar kinderen

Marion (mindful opvoeden, 2019)
“Ik heb me aangemeld voor de cursus mindful opvoeden, omdat ik merkte dat mijn lontje korter was geworden. Niet alleen naar mijn kinderen, maar ook naar mijzelf.
Door de cursus heb ik een stap gemaakt in het bewust leren luisteren naar mijn lijf en herkennen van signalen. Daarnaast heb ik me door de cursus gerealiseerd meer compassie voor mezelf te mogen hebben en minder streng te zijn.
Ilona is een super fijne mindfulness coach. Heel open en met beide benen op de grond.
Een cursus mindfulness is echt een aanrader en bij Ilona zit je zeker goed!”


Janneke (basistraining mindfulness, 2019)
“Ik heb in het verleden vaak gedacht: ‘wat zou het fijn zijn om een aan/uit knop aan mijn hoofd te hebben.’ Gedachten die de overhand nemen, en op de automatische piloot maar door en doorgaan. Maar door de mindfulness oefeningen voelt het wél alsof ik mijn ‘harde schijf’ kan defragmenteren! Ik heb ruimte in mijn hoofd en dingen herontdekt waarvan ik niet meer wist dat het er zat!”


Jacqueline (mindful opvoeden, 2019)
“Ik merkte dat ik steeds vaker een kort lontje had. Dit afreageerde op mijn thuisfront. Ik was altijd maar druk, vooral in mijn hoofd. Voor iedereen alles willen regelen, ontzorgen en goed willen doen. Hierdoor cijferde ik mezelf weg. Op zich niet erg, maar de balans was ver te zoeken. In het verleden had ik al eens een cursus gedaan, maar ik was weer in de automatische piloot geraakt. Toen kwam de training mindfulness van Ilona op mijn pad. Ilona is een leuke, vriendelijke vrouw met een nuchtere kijk op het leven. Ze geeft veel tips, hoe je diverse oefeningen in het dagelijkse leven toe kunt passen. Voor iedereen is er wel iets. Door deze aangeboden oefeningen met aandacht te doen, heb ik geleerd om beter naar mijn lichaam en gevoel te luisteren, negatieve aannames/gedachten los te laten en vaker een “pauze” in te lassen, waardoor ik weer tot mezelf kom. Het heeft mij bewuster gemaakt, waardoor ik meer rust ervaar en meer geniet van allerlei kleine dingen in het leven. Kortom: een echte aanrader!”